اولین جلسه هم اندیشی های آپان با موضوع «برندسازی یا برندینگ در صنعت ساختمان» با حضور دکتر محمد رحیم اسفیدانی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران؛ سید محمد حسین ساداتیان، قائم مقام مؤسسه بشرافیلم و فعال برندینگ ساختمان و دکتر امین نعیم آبادی، رئیس هیأت مدیره گروه آپان در روز چهارشنبه اول دی ماه 1400 برگزار شد. اجرای این هم اندیشی را هم دکتر احمد پاکزاد بر عهده داشت.

برندسازی در صنعت ساختمان - محمد حسین ساداتیان

برند ساختمان، معرف یک سبک زندگی است

ساداتیان:

*برند ساختمان، معرف یک سبک زندگی است*


سید محمد حسین ساداتیان، فعال برندینگ در صنعت ساختمان، در نشست هم اندیشی آپان که با موضوع «برندسازی در صنعت ساختمان» گفت: «برند، همان مفهومی است که ضمن معرفی ماهیت محصول یا خدمات، هویت و تصویری از یک نوع خاص از سبک زندگی را بیان می کند.»

وی افزود: «در وهله اول، برند می تواند کارکرد و عملکرد یک ساختمان را روشن سازد، فروش را تسهیل کند و فرآیند فروش را تسریع نماید. از سوی دیگر، احساسات مشتریان را هم بر می انگیزاند و حس زندگی و موقعیت اجتماعی خریدار را هماهنگ با هویت برند، تعیین کرده و هدایت کند.»

ساداتیان معتقد است: «هرچند که ما ساختمان ها را می سازیم، آنها نیز ما را می سازنند. زیرا ابعاد، موقعیت، کیفیت و قابلیت های هر ساختمانی، منحصر به خود بوده و برای ساکنین تجربه زیستی متفاوتی را به همراه دارد. این تجربه مستقیماً شخصیت ساکنان را تحت تأثیر خود قرار می دهد.»

این فعال برندینگ در صنعت ساختمان با تصریح بر اینکه ماهیت هرساختمانی، طبقه ای اجتماعی را بوجود می آورد، می گوید: «هویت برند در صنعت ساختمان، می توانند در سطحی پیشرفته، امکان و بستر خودابرازی را برای ساکنان خود ایجاد کند. اما نکته مهم این جاست که رسیدن به شرایط ایده آل و مناسب برای چنان قابلیتی که ساختمان دارد، نیازمند هوشمندی و انتخاب صحیح جریان خلق برند است. ایجاد برند برای یک پروژه ساختمانی دقیقاً از هم زمانی شروع می شود که سرمایه گذاری در آن آغاز می شود. این موضوعی همانی است که در صنعت ساختمان کشور، کمتر به آن توجه می شود.»

برندینگ در صنعت ساختمان - محمد رحیم اسفیدانی

بدون برندینگ، صنعت ساختمان رشد نمی کند

دکتر اسفیدانی - عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:

بدون برندینگ، صنعت ساختمان رشد نمی کند

دکتر محمد رحیم اسفیدانی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، در نشست هم اندیشی آپان که با موضوع «برندسازی در صنعت ساختمان» گفت: «فرآیند برندینگ در صنعت ساختمان، یک ضرورت برای توسعه و پیشرفت این صنعت تلقی می شود و می تواند همانند یک قطب نما و راهنما، روند انتخاب مصرف کننده را هدایت کرده و او را کمک می کند که در خصوص کیفیت و قیمت ساختمان مورد نظرش، قضاوتی روشن تر داسته باشد. از این جهت برندسازی در این صنعت، تأثیری مستقیم بر پیشبرد اهداف فروش و تصمیم گیری در خرید دارد.»

وی افزود: «در ساختمان های دارای کاربرد کسب و کاری مانند تجاری ها و اداری ها، برندینگ تأثیراتی مضاعف بر روی رونق کسب و کار دارد، زیرا از یک طرف هم می تواند ارزش معاملاتی ملک را بهبود دهد و هم قادر است در ایجاد پاخور کمک کشایان توجهی کند.»

دکتر اسفیدانی با تأکید بر بلند مدت بودن فرآیند برندسازی در صنعت ساختمان؛ گفت: «این عملیات همزمان با مراحل ابتدایی ساخت آغاز می شود و تا مراحل پس از راه اندازی و مدیریت بهره برداری هم ادامه می یابد. از این جهت اثرات و تبعات مطلوب برند سازی در بازه های زمانی بلند قابل لمس می باشد.»

اسفیدانی با اشاره به نگرش فعالان صنعت ساختمان در خصوص برند سازی تصریح کرد: «مهمترین مشکل در حوزه برند سازی در صنعت ساختمان این است که فعالان این صنعت، هنوز کسب و کار را صرفاً منوط به مدیریت ساخت می دانند و عملاً به اهداف کوتاه مدت توجه نمی کنند. به بیان دیگر، قاعده بساز و بفروشی هنوز وجه قالب دیدگاه این فعالان است. از این رو، به مقوله هایی چون مدیریت برند و خلق برند که رویکردی بلندمدت دارد، توجه کافی اعمال نمی شود. این درحالی است تجارب نشان داده که پایداری کسب و کارها با خلق و مدیریت برند رابطه مستقیم دارد.»


دکتر امین نعیم آبادی - برند سازی در صنعت ساختمان


دکتر امین نعیم آبادی ، رئیس هیأت مدیره گروه آپان در نشست هم اندیشی آپان که با موضوع «برندسازی در صنعت ساختمان» گفت: «نشان تجاری به مصرف کننده کمک فراوانی در شناخت و صرف هزینه جهت خرید واحد با کاربری های مختلف می کند. متمایز کردن تولیدات ساختمانی از رقبا ، برخورداری مصرف کننده و تولید کننده از حمایت های قانونی و به وجود آمدن انگیزه کافی در تولید کنندگان جهت ارتقای کیفی محصولاتشان را از فواید و کاربردهای برندینگ در این صنعت است.»
وی افزود: «وجود نوسانات اقتصادی حاکم بر کشور و دوره های رکود و رونق 4 تا 5 ساله، دلیلی بر تمایل کم فعالین این حوزه برای کار مستمر و در مسیر بهبود و تعالی و برندینگ مجموعه هایشان دارد. سابقه فعالیت برخی از شرکت ها نیز در حوزه برندینگ صرفا مقطعی، با هدف فروش و در محدوده یک پروژه بوده است.»
نعیم آبادی همچنین لزوم نشان دادن آثار اقتصادی برندینگ در صنعت ساختمان را برای مدیران ارشد سازمان ها از الزامات این حوزه عنوان و تصریح کرد: «فعالین حوزه برندینگ لازم است با بهره گیری از مدل های اقتصادی و توجه دادن به اقدامات بلند مدت در این امر کمک نمایند.»


دکتر احمد پاکزاد - برندینگ در صنعت ساختمان


دکتر احمد پاکزاد
برند سازی، ریسک مشتری را کاهش می دهد

دکتر احمد پاکزاد، فعال حوزه بازاریابی و برندینگ در نشست هم اندیشی آپان که با موضوع «برندسازی در صنعت ساختمان» گفت: «از دیدگاه غیرعلمی، وقتی نام برند برده می شود، گمان می رود که صرفا نام یک شرکت، یک محصول و یا نوعی از خدمات است. اما اساساً این کمترین بخش از کارکرد برند است. از منظر علمی، برند همان محملی است که می تواند مشتریان و سازمان را در یک رابطه تعاملی و مشارکت جویانه پایدار قرار دهد.»
می افزود: «هرچند که در برخی شاخه های صنعتی، مقوله برندینگ گام های بلندی برداشته است، اما در صنعت ساختمان حتی تعریف هم نشده است. به همین دلیل و به صراحت باید گفت که هنوز صنعت ساختمان، برندی ندارد. پس مشتریان چگونه می توانند انتخاب کنند، هزینه کنند و کیفیت را قضاوت نمایند؟»
پاکزاد تصریح کرد: «ساختمان یک محصول گرانقیمت است. به طور میانگین هر خانوار ایرانی در طول عمر خود، فقط یک بار خرید دارد. بدون برند، خریدار مجبور است ریسک کند، قیمت را با بودجه خود تطبیق دهد و در نهایت با ابهامات زیادی خرید را انجام دهد. سال ها سکونت و استفاده می تواند او را در انتخابی که کرده، مطمئن کند. اما وجود برند این کمک را به خریداران می کند که با ریسک کمتر و اطمینان بیشتر انتخاب کنند.»




برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مطالعات موردی و تحقیقات محلی که در قالب مقالات ارائه گردیده است را مطالعه و بررسی نمایید :

1-تاثیر ابعاد ارزشی برند لوکس، بر رفتار خرید مشتریان در صنعت ساختمان (مطالعه موردی شهر تهران)

2- شناسایی و اعتبارسنجی شاخص‌ها و عوامل مؤثر بر کیفیت محیطی در برندسازی مقاصد گردشگری روستایی با استفاده از روش تحلیل موضوعی (مورد: منطقه قومی-فرهنگی اورامانات در استان‌های کردستان و کرمانشاه)

3- تأثیر رابطه تاکتیک های بازاریابی بر وفاداری مشتری از دیدگاه مشتریان ایرانسل

4- گردشگری مذهبی و عوامل مؤثر بر آن (مطالعه موردی ایران)

5- برندسازی شرکتی با استفاده از رویکرد نظریه داده بنیاد (مورد مطالعه : شرکت های صنعت ساختمان)

6- عوامل مؤثر بر برندسازی شخصی در شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام) با رویکرد داده‌کاوی