چرا مطالعه امکان سنجی در مدیریت پروژه بسیار مهم است؟ به عنوان مثال، مطالعه امکان‌سنجی یا تحلیل امکان‌سنجی، پایه‌ای است که طرح پروژه شما بر آن استوار است. به این دلیل است که تجزیه و تحلیل امکان سنجی، دوام پروژه شما را تعیین می کند. اکنون که توجه شما را به خود جلب کرده‌ایم، برای یادگیری آنچه باید در مورد مطالعات امکان‌سنجی بدانید، ادامه دهید.

قبلا انواع طرح های توجیه فنی و اقتصادی و تهیه امکانسنجی در پروژه های مرتبط با صنعت ساختمان را بررسی کردیم.

مطالعه امکان سنجی چیست؟
مطالعه امکان سنجی صرفاً ارزیابی عملی بودن یک طرح یا روش پروژه پیشنهادی است. این امر با تجزیه و تحلیل عوامل فنی، اقتصادی، قانونی، عملیاتی و امکان سنجی زمانی انجام می شود. همانطور که از نامش پیداست، شما می‌پرسید، "آیا این امکان پذیر است؟" به عنوان مثال، آیا برای انجام آنچه پیشنهاد می کنید، فناوری را دارید یا می توانید ایجاد کنید؟ آیا افراد، تجهیزات و منابع لازم را دارید؟ و آیا این پروژه ROI و IRR مورد انتظار شما را به دست خواهد آورد؟

چه زمانی مدیران پروژه باید امکان سنجی انجام دهند؟ 

باید در آن مرحله از چرخه عمر مدیریت پروژه پس از تکمیل پرونده تجاری انجام شود.


بنابراین، این "چه" و "چه زمانی" است، اما در مورد "چرا؟" یعنی چرا به مطالعه امکان سنجی نیاز دارید؟ خوب، عواملی را تعیین می کند که امکان سنجی پروژه را تحت تأثیر قرار می دهند و آن را بسیار مهم می کند.


چه چیزی در گزارش مطالعات امکان سنجی گنجانده شده است؟

یافته های مطالعه امکان سنجی پروژه شما در یک گزارش امکان سنجی جمع آوری می شود که معمولاً شامل عناصر زیر است.


  1. خلاصه اجرایی
  2. توضیحات محصول/خدمت
  3. ملاحظات فناوری
  4. بازار محصول/خدمات
  5. استراتژی بازاریابی
  6. سازمان / کارکنان
  7. برنامه
  8. پیش بینی های مالی
  9. یافته ها و توصیه ها

انواع مطالعات امکان سنجی :

  • امکان سنجی فنی: شامل تعیین اینکه آیا سازمان شما دارای منابع فنی و تخصص برای برآورده کردن الزامات پروژه است یا خیر.
  • امکان سنجی اقتصادی: شما باید یک ارزیابی از عوامل اقتصادی پروژه خود انجام دهید تا قابلیت مالی آن را تعیین کنید. شما می توانید از تجزیه و تحلیل هزینه و فایده برای مقایسه هزینه های مالی آن در برابر مزایای پیش بینی شده استفاده کنید.
  • امکان سنجی قانونی: پروژه شما باید الزامات قانونی را برآورده کند. این شامل قوانین و مقرراتی است که برای تمام فعالیت ها و محصولات قابل تحویل در محدوده پروژه شما اعمال می شود.
  • امکان سنجی عملیاتی: امکان سنجی عملیاتی به این اشاره دارد که چقدر پروژه شما با برنامه ریزی ظرفیت، منابع، اهداف استراتژیک و اهداف تجاری سازمان شما مطابقت دارد.
  • امکان سنجی زمانی: تخمین زمان لازم برای اجرای پروژه و تعیین ضرب الاجل. سپس فکر کنید که چگونه جدول زمانی پروژه شما با عملیات فعلی شما مطابقت دارد، مانند برنامه ریزی تقاضا، برنامه تولید و بسیاری موارد دیگر.


7 مرحله برای انجام یک مطالعه امکان سنجی :
1. انجام یک تجزیه و تحلیل اولیه
با ترسیم طرح پروژه خود شروع کنید. شما باید بر روی نیازهای برآورده نشده تمرکز کنید، بازاری که تقاضا در آن بیشتر از عرضه است و اینکه آیا محصول یا خدمات مزیت مشخصی دارد یا خیر. سپس باید تعیین کنید که آیا فاکتورهای امکان سنجی آنقدر زیاد هستند که نمی توان آنها را روشن کرد (یعنی خیلی گران، ناتوان از بازاریابی موثر و غیره).

2. صورت درآمد پیش بینی شده را تهیه کنید
این مرحله به شما نیاز دارد که به عقب کار کنید. با اینکه انتظار دارید درآمد حاصل از پروژه چقدر باشد شروع کنید و سپس برای رسیدن به آن هدف به چه بودجه پروژه نیاز دارید. این پایه و اساس صورت سود و زیان است. مواردی که در اینجا باید در نظر گرفته شوند عبارتند از خدمات مورد نیاز و هزینه آنها، هرگونه تعدیل درآمد، مانند بازپرداخت و غیره.

3. یک نظرسنجی بازار انجام دهید، یا تحقیقات بازار را انجام دهید

این مرحله کلید موفقیت مطالعه امکان سنجی شما است، بنابراین تجزیه و تحلیل بازار خود را تا حد امکان کامل کنید. این بسیار مهم است که اگر سازمان شما منابع لازم برای انجام یک کار مناسب را ندارد، استخدام یک شرکت خارجی برای انجام این کار سودمند است. تحقیقات بازار واضح‌ترین تصویر را از درآمد و بازگشت سرمایه‌ای که می‌توانید از پروژه انتظار داشته باشید به شما ارائه می‌دهد. برخی از مواردی که باید در نظر بگیرید عبارتند از: تأثیر جغرافیایی بر بازار، جمعیت شناسی، تجزیه و تحلیل رقبا، ارزش بازار و میزان سهم شما و اینکه آیا بازار برای گسترش باز است (یعنی پاسخ به پیشنهاد شما).

4. سازماندهی و عملیات تجاری را برنامه ریزی کنید
زمانی که مقدمات مراحل قبلی فراهم شد، نوبت به راه اندازی سازمان و عملیات پروژه برنامه ریزی شده می رسد تا عوامل امکان سنجی فنی، عملیاتی، اقتصادی و قانونی آن برآورده شود. این یک تلاش سطحی و گسترده نیست. باید کامل باشد و شامل هزینه های راه اندازی، سرمایه گذاری های ثابت و هزینه های عملیاتی باشد. این هزینه ها به مواردی مانند تجهیزات، روش های تجاری، املاک، پرسنل، در دسترس بودن عرضه، سربار و غیره می پردازد.

5. ترازنامه روز افتتاحیه را تهیه کنید
این شامل برآوردی از دارایی ها و بدهی ها است که باید تا حد امکان دقیق باشد. برای انجام این کار، فهرستی ایجاد کنید که شامل موارد، منابع، هزینه ها و تامین مالی موجود است. بدهی هایی که باید در نظر گرفته شوند مواردی مانند اجاره یا خرید زمین، ساختمان ها و تجهیزات، تامین مالی دارایی ها و حساب های دریافتنی هستند.

6. بررسی و تجزیه و تحلیل تمام داده ها
همه این مراحل مهم هستند، اما بررسی و تجزیه و تحلیل برای اطمینان از اینکه همه چیز همانطور که باید باشد و هیچ چیز نیاز به تغییر یا اصلاح ندارد اهمیت ویژه ای دارد. بنابراین، برای آخرین بار کمی به کار خود نگاه کنید. مراحل قبلی خود مانند صورت درآمد را مجدداً بررسی کنید و آن را با هزینه ها و بدهی های خود مقایسه کنید. آیا هنوز هم واقع بینانه است؟ همچنین این زمان برای فکر کردن به ریسک، تجزیه و تحلیل و مدیریت، و ارائه هر گونه برنامه احتمالی است.

7. تصمیمی برای رفتن/عدم رفتن بگیرید
اکنون در مرحله تصمیم گیری در مورد امکان پذیر بودن یا نبودن پروژه هستید. این ساده به نظر می رسد، اما تمام مراحل قبلی به این لحظه تصمیم گیری منجر می شود. چند نکته دیگر که قبل از انتخاب دوتایی باید در نظر گرفت این است که آیا تعهد ارزش زمان، تلاش و پول را دارد و آیا با اهداف استراتژیک و آرزوهای بلندمدت سازمان همسو است؟

بهترین روش ها برای یک مطالعه امکان سنجی :
از نرم افزارهای مدیریت پروژه برای سازماندهی داده های خود استفاده کنید و کارآمد و موثر کار کنید
از الگوها یا هر داده و فناوری که به شما اهرمی می دهد استفاده کنید
ذینفعان مناسب را درگیر کنید تا بازخورد آنها را دریافت کنید
برای جمع آوری داده های خود از تحقیقات بازار استفاده کنید
تکالیف خود را انجام دهید و سوالات خود را بپرسید تا مطمئن شوید که داده های شما قوی هستند
اگر پروژه شما قابل اجرا باشد، کار واقعی شروع می شود.


نحوه انجام یک مطالعه امکان سنجی :

خوب، اجازه دهید در مورد چند مرحله که برای انجام مطالعه امکان سنجی انجام می دهیم صحبت کنیم.


  • خوب، اول از همه، ما یک تجزیه و تحلیل اولیه از آنچه که همه در پرونده تجاری دخیل است و آنچه در حال تجزیه و تحلیل هستیم و آنچه که می‌خواهیم تعیین کنیم امکان پذیر است انجام می‌دهیم.
  • سپس صورت سود پیش بینی شده را تهیه می کنیم. ما باید بدانیم که جریان های درآمدی چیست، چگونه می توانیم از این طریق درآمد کسب کنیم؟ درآمد از کجا می آید؟ ما همچنین نیاز به بررسی بازار داریم.
  • باید بدانیم آیا این یک خواسته است؟ آیا بازاری برای این کار وجود دارد؟ آیا مشتریان مایل به استفاده از این محصول یا استفاده از این خدمات هستند؟
  • چهارمین مورد، برنامه ریزی سازمان تجاری و عملیات است. مثلاً ساختار چیست، چه نوع منابعی نیاز داریم؟ چه نوع نیاز به نیروی انسانی داریم؟
  • همچنین می خواهیم ترازنامه روز افتتاحیه را تهیه کنیم. دوباره چگونه، چه هزینه‌ها، چه درآمد و اطمینان از اینکه می‌توانیم تعیین کنیم که آیا می‌خواهیم بازگشت سرمایه (ROI) خود را ایجاد کنیم، چیست.
  • بنابراین ما می‌خواهیم تمام داده‌هایی را که در اختیار داریم بررسی و تجزیه و تحلیل کنیم و با آن، تصمیم می‌گیریم که تصمیمی برای رفتن به آن وجود ندارد. یعنی این پروژه یا این فرصت تجاری را انجام می دهیم یا خیر.
  • خوب، در اینجا برخی از بهترین روش‌ها برای استفاده در طول مطالعه امکان‌سنجی آورده شده است.


یکی استفاده از الگوها، ابزارها و نظرسنجی هایی که امروزه وجود دارد. خبر خوب این است که داده ها بیشتر و بیشتر رایج می شوند. همه نوع فناوری وجود دارد. گروه هایی هستند که کاری جز تحقیق انجام نمی دهند. چیزهایی که امروز می توانیم از آنها استفاده کنیم.

ما می خواهیم ذینفعان مناسب را درگیر کنیم تا اطمینان حاصل شود که ورودی از سوی افراد مختلف درگیر در نظر گرفته می شود.ما همچنین می‌خواهیم دوباره از تحقیقات بازار استفاده کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که داده‌های خوب و قابل اعتماد را ارائه می‌کنیم. ما همچنین… منظورم این است که تکالیف خود را انجام دهید، به این معنی که اگر این پروژه شماست، اگر پول شماست، طوری رفتار کنید. بنابراین تکالیف خود را انجام دهید و آن را به خوبی انجام دهید و مطمئن شوید که داده های معتبری ارائه می دهید.


گزارش امکان سنجی چیست؟

بنابراین در نهایت آنچه ما انجام می دهیم این است که در حال تولید و ارائه گزارش امکان سنجی هستیم. بنابراین در آن گزارش، فکر کنید که این مانند یک الگو است.

بنابراین کاری که می‌خواهید انجام دهید این است که خلاصه‌ای اجرایی از فرصت تجاری که در حال ارزیابی آن هستید و شرح محصول یا خدمات را به آن ارائه دهید.

شما می خواهید به ملاحظات مختلف فناوری نگاه کنید. آیا این فناوری است که قرار است از آن استفاده کنید؟ آیا قصد ساخت فناوری را دارید؟

چه نوع بازار محصول و خدماتی است و دوباره می توانید بازار خاصی را که قرار است هدف قرار دهید شناسایی کنید. همچنین، استراتژی بازاریابی که قرار است برای هدف قرار دادن بازار استفاده کنید چیست؟

و همچنین ساختار سازمانی چیست؟ الزامات پرسنل چیست؟ برای ارائه محصول یا خدمات و حتی حمایت از آن به چه افرادی نیاز دارید؟

بنابراین همچنین می‌خواهیم برنامه‌ریزی را بدانیم تا بتوانیم نقاط عطف را داشته باشیم تا اطمینان حاصل کنیم که در حین ساختن چیزها، زمانی که پول خرج می‌کنیم، شروع به درآمدزایی برای پرداخت کرده‌ایم و بدانیم چه زمانی می‌رویم. برای شروع بازیابی بخشی از بودجه. باز هم، که به پیش بینی های مالی نیز مرتبط است.

در نهایت در این گزارش، یافته‌ها و توصیه‌ها را ارائه می‌کنید.

باز هم، احتمالاً در مورد فناوری صحبت خواهیم کرد. آیا قصد ساختنش را دارید؟ آیا قصد خرید آن را دارید؟ استراتژی های بازاریابی برای سازمان بازار خاص چیست؟ ممکن است توصیه‌هایی در مورد اینکه آیا می‌خواهید کارمندان را منبع‌دهی کنید یا خیر، ممکن است برخی از کارکنان را برون‌سپاری کنید و به نظر می‌رسد و همچنین توصیه‌های مالی داشته باشید.


بنابراین این کمی در مورد مطالعه امکان سنجی است، و اگر به ابزار یا مجموعه تخصصی نیاز دارید که مطالعات و تهیه طرح توجیهی فنی و اقتصادی شما را به نحو مطلوب انجام دهد پیشنهاد میکنیم با گروه سرمایه گذاری و فنی مهندسی طاها تماس بگیرید . این گروه با مدیریت دکتر امین نعیم آبادی به نحو مطلوبی امکانسنجی مورد نیاز شما را انجام و به عنوان یک مشاور در مراحل اجرای کار در کنار شما خواهد بود. فقط کافی است با شماره 22798046 یا از طریق فرم تماس با ما و یا ایمیل info@pst.co.ir تماس بگیرید.