در این مقاله به موضوعات ذیل خواهیم پرداخت  :

  1. کانسپت کلی و کاربریهای مجتمع و جامعه هدف
  2. تدوین سیاست ها و نظام برندسازی
  3. بازاریابی و واگذاری
  4. راه اندازی و مدیریت بهره برداری مجتمع تجاری

فرقی نمی کند ؛ اینکه بهره برداری مجتمع تجاری ، بهره برداری مجتمع اداری ، بهره برداری مجتمع مسکونی که به صورت صحیح و اصولی انجام شود یکی از دغدغه های اصلی سرمایه گذارانی است که منابع مالی خود را در ساخت چنین مجتمع هایی صرف نموده اند. در بازار ساختمان سازندگان این رویه را به خوبی شناخته اند که برای سرمایه گذاری منطقه و زمینی را انتخاب نمایند، محاسبات اولیه مالی خود را انجام دهند که آیا ساختن این زمین صرفه مالی دارد یا خیر و سپس با مدلهایی همچون مشارکت، سرمایه گذاری و خرید زمین، ساخت، پیش فروش واحد و در نهایت اتمام عملیات اجرایی و فروش کامل واحدها پروژه خود را به پایان رسانده و برای پروژه بعدی خود را مهیا نمایند. حال آنکه با توجه به نوسانات اقتصادی و پارامترهای مختلفی که بر روی اقتصاد صنعت ساختمان اثر می گذارد دیگر این رویه مرسوم قابل اجرا نیست و حتی اگر برای سرمایه گذاران منفعت مالی و حسابدارای داشته باشد لزوما منفعت اقتصادی با توجه به زمان سپری شده و نوسانات اقتصادی حاکم بر کشور ایران ندارد.

راه اندازی و بهره برداری مجتمع تجاری

لذا بیش از گذشته سرمایه گذاران موفق و هوشمند، به تهیه طرح توجیهی فنی و اقتصادی صحیح و شناخت نیازهای مشتری روی آورده اند و حساسیت زمان به عنوان شاخصه ای مهم را درک کرده اند. همچنین متوجه شده اند که نیازها و خواست مشتریان در حال تغییر است و بسته به دهک اقتصادی خانوارها و برندسازی که سازنده از خود و مجموعه کاری اش انجام داده است نیاز است نیازهای مشتری خود را برطرف نموده و با تاکید بر یک یا چند شاخصه و خدمات خاص در مجتمع، فرآیند بازاریابی و فروش خود را سهل تر نماید.

در این بین سرمایه گذارانی که روی به ساخت مجتمع تجاری نموده اند دچار دغدغه های فراوانی شده اند. چرا که فناوری اطلاعات و خریدهای غیر حضوری رشد کرده و عملا باعث تغییر سبک زندگی یا lifestyle افراد شده است پس از نحوه برندسازی و جذب مشتریان دسته اول و دسته دوم گرفته که بتوانند بخشی از سرمایه مورد نیاز خود را با مدلهایی همچون پیش فروش واحد تامین نمایند و روند کاری خود را پیش ببرند تا مسیری که بایستی برای موفقیت در راه اندازی و بهره برداری مجتمع تجاری اداری مسکونی دنبال نمایند همگی مهم و دارای الزاماتی است. لذا در این پروژه ها دیگر کار شخصی و اتکاء به تجارب گذشته مجموعه شرکت سازنده در ساخت واحدهای مسکونی پاسخگو نیست و لازم است مسیر رشد و بهره برداری مجتمع تجاری به صورت صحیح و اصولی طی گردد. همینجا بایستی عرض نمایم که هیچگونه کار ضرب الاجل و خارق العاده ای وجود ندارد و تماما برنامه ریزی ، پیگیری ، کار و کار است که می تواند نتیجه بخش باشد و بهره برداران و سرمایه گذارانی که با چنین تفکراتی کار خود را دنبال می نمایند نتیجه ای جز اضافه شدن به خیل انبوهی از مجتمع های راکد و در نهایت به دور از رونق و روح کار و حضور مشتری نخواهند داشت.

بهره برداری مجتمع تجاری

بهره برداری مجتمع تجاری و یا حتی بهره برداری مجتمع اداری و مسکونی یک تخصص است که این تخصص نیز زمانی می تواند پاسخگوی نیازهای مجتمع تجاری اداری مسکونی باشد که مدیریت کامل بخش های مختلف را بر عهده بگیرد و عملا یک مدریت واحد بر کار مستقر باشد. کار جدی است و شانه خالی کردن برخی از شرکت های مدیریت بهره برداری نیز در مدیریت بخش های مختلف مجتمع صرف نظر از نگاه های برخی از مالکین که هنوز اهمیت موضوع را درک نکرده اند را می توان صرفا ورود گروه هایی به این تخصص تعبیر کرد که فقط می خواهند در روز خوشی در کنار کارفرمایان ، سرمایه گذاران و بهره برداران باشند تا اینکه گام به گام این مسیر را در کنار آنان طی نموده و کمک حال افراد و شرکت های سازنده باشند. به طور خلاصه اعتقاد داریم اگر مجموعه ای از افراد حقیقی یا شرکت ها صرفا مدیریت بخشی از کار را پذیرفت و از سایر بخش ها امتناع نمود حتما مسیر کار و رونق بخشی کامل و درست پیش نخواهد رفت.

این را نیز عرض نماییم که مسیر بهره برداری یک مسیر و کار تمام وقت است لذا تیم و مجموعه ای را انتخاب نمایید که این خدمات را به شما بدهد که مجددا نخواهید در مسیر کار آنها را تعویض نموده و کنار بگذارید و تیم جدیدی را به استخدام خود در آورید چرا که زمان و بخش اعظمی از اطلاعات که به واسطه حضور در مجتمع بوجود آمده است را از دست خواهید داد. پس برای همکاری با شرکت ها برای بهره برداری مجتمع تجاری اداری مسکونی خود دقت نمایید.

بهره برداری مجتمع اداری

حال که سعی نمودیم به طور خلاصه موضوعات موجود در بهره برداری بالاخص بهره برداری مجتمع تجاری را عرض کنیم حال می خواهیم بررسی نماییم که چه باید کرد ؟ راه اندازی و بهره برداری مجتمع تجاری چگونه است و چه مسیری را باید طی نمود ؟

به طور خلاصه پیشنهاد تخصصی گروه سرمایه گذاری و فنی مهندسی طاها به مدیریت دکتر امین نعیم آبادی و مجموعه ای بی نظیر از متخصصان و کاربلدهای این حوزه به شما این است که سرفصل های کاری ذیل را دنبال نمایید :

1- کانسپت کلی و کاربریهای مجتمع و جامعه هدف را شفاف نمایید.

اگر پروژه شما در حال شروع است و یا در مسیر اجرا قرار گرفته است یک بار اما اصولی و صحیح امکان سنجی، تحقیقات بازار، شناخت نیازهای مشتریان، اهداف پروژه و در نهایت طرح توجیهی فنی و اقتصادی و شاخصه های اقتصادی و مسیر جریان نقدینگی خود را کنترل نمایید. یک رویه معیوب در بدنه جامعه مهندسی ما گسترش پیدا کرده است که زمانی را که برای مطالعات و طراحی ها می گذاریم به مراتب کمتر از زمان واقعی و مورد نیاز است و در نهایت می سازیم و بعد دنبال راه چاره می گردیم. توصیه ما به شما این است که شما و پروژه تان جزو این دسته نباشید و مسیر صحیح را طی نمایید. لذا گروه بهره برداری از ابتدا نیاز است در کنار شما بوده و این مسیر را با نظرات آنان طی نمایید.


بهره برداری مجتمع مسکونی


2- سیاست ها و نظام برندسازی خود را تدوین و تعریف نمایید.

آزمون و خطا نکنید. فریب ظاهرسازی های توخالی برخی آژانس های تبلیغاتی و ... را نخورید. کار جدی و اصولی است. شما بایستی به صورت کامل نظام جامع ارتباطات و برندینگ خود را تدوین و بر اساس آن و تحلیل مستمر خروجی های کار سرفصل های اجرایی خود را پیش ببرید. پس اگر می خواهید که هدر رفت منابع خود را به حداقل برسانید به خوبی روی این بخش تمرکز نمایید.


3- بازاریابی و واگذاری :

فرقی نمی کند شما قصد دارید کار بازاریابی و واگذاری مجتمع خود را از طریق کدامیک از روش ها دنبال نمایید. لازم است بر مبنای جریان نقدینگی مورد نیاز پروژه و البته صرفه و صلاح اقتصادی و بهره گیری حداکثری اقتصادی، نظام و سیاست های بازاریابی و واگذاری خود را تدوین نمایید. بدیهی است شما به خوبی می دانید هرچقدر به زمان افتتاحیه (به شکل فازبندی و یا به صورت کامل) نزدیک تر شویم و به اصطلاح چراغ مجتمع و واحدها روشن شود و پاخور بیشتری ایجاد شود شما می توانید در سیستم فروش و اجاره داری از ارزش افزوده بیشتری بهره مند گردید. لذا بازاریابی و فروش مجتمع تجاری خود را متناسب سازی نمایید.

بهره برداری و ارائه خدمات هتلینگ برج مسکونی

4- راه اندازی و بهره برداری مجتمع تجاری :

راه اندازی و بهره برداری مجتمع تجاری با سایر کاربریها تفاوت های بسیاری دارد. اگرچه امروزه در سایر مجتمع های اداری مسکونی نیز به واسطه اضافه شدن خدمات رستورانی و هتلینگ عملا وارد فضاهای تخصصی شده ایم که همه شرایط برای بهره برداران نهایی فراهم گردد و برای مثال پرسنل و منابع انسانی در مجتمع اداری صرفا به امور کاری و اداری خود بپردازند و کلیه خدمات مورد نیاز را در همان ساختمان دریافت کنند و یا خانواده ها در همان مجتمع مسکونی یا برج مسکونی کلیه خدمات خود را دریافت نمایند. اما به صورت خاص در مجتمع تجاری لازم است برنامه ریزی مناسبی برای هر یک از فازهای دکوراسیون واحدهای تجاری، پیش افتتاحیه و ... که هر یک فرآیندها و نظامات حقوقی خود را دارد و لازم است صورت پذیرد. همچنین تیم بهره برداری لازم است مطابق چارت سازمانی تدوین شده در مجتمع مستقر و بخش های مختلف کار را راهبری و هدایت نمایند. بدیهی است در این متن کوتاه امکان بیان کلیه موضوعات و زوایای مختلف کار نیست.


گروه سرمایه گذاری و فنی مهندسی طاها با تکیه و بهره گیری از متخصصان و همکاران خود و تجارب متنوع در مجتمع های تجاری اداری مسکونی آمادگی دارد به عنوان مشاوری امین در کنار کارفرمایان و سرمایه گذاران قرار گرفته و به رشد و رونق هر چه بیشتر مجتمع ها بپردازد. شما می توانید برای مشاهده خلاصه خدمات گروه طاها روی لینک کلیک نموده و پس از مطالعه سرفصل های خدمات ، فرم مربوطه را در بخش تماس با ما تکمیل نمایید. مسئولین و کارشناسان دپارتمان های تخصصی در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.